4

banjar edukesyen

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

selain bahasa melayu dan "english edukesyen" bahasa ape lg yg anda semua tahu.kat malaysia ni banyak sebenarnya bahasa2 asing yg kita tak tahu..setengah tu aderla thu.cthnye bahasa jawa,bahasa minangkabau,bahasa bugis dan lain2..tapi kt entry ni aku nak tekankan pd bahasa BANJAR..yaa.bahasa ape kawan2? bahasa banjar.kat msia ni ramai yg ader keturunan banjar tpi sesetengah tu tak tahu nk ckp,sesetengah plak phm ape yg dickp tpi tak reti ckp.

tapi aku layennnnnn..

aku memg dilahirkan dr keturunan banjar.so dr kecik lg mak ngn ayah dah speaking banjar ngan aku, kakak2 n abg2.so tak der mslh kalo nk ckp banjar ni.(kalo dr kecik ckp english mesti spm aku dpt A1 lantas menjdi pelajar terbaik bahasa inggeris T_T)okay abaikan spm yg dh berlalu tu

ramai kawan2 aku yg sruh ckp banjar konon2 nya nk dengar..tapi amat susah nak ckp kalau bukan dengan org banjar sendiri.kdg2 aku tipu kwn2 aku bila diorg tanya

"orang banjar ckp tingkap ape?"

dengan muka bangga,takbur,eksyen dan tanpa rasa bersalah aku jawab










"window"

hahahaha..padan muka korang kene tipu

kakak ipar aku pun selalu kene kelentong ngn abg aku bila dia tnya perkataan banjar

"abg,peragahan tu ape?"

"peragahan tu kuih yg dah basi"

semua org senyum2 masa ni,last2 mak aku yg bg thu maksud sebenar.sian kakk ipar tpi tak pe skrg dah makin terrer.syabas!!

okay2 untuk entri(kejap2 entry kejap2 entri,pttla English dapat 10) kali ni aku share ngn korang2 sume bahasa banjar dalam anggota badan & binatang


*credit to FB Kulaan Banjar Kerian*

Bahasa banjar ni selalunya banyak guna huruf 'a','u' dan 'h'.Misalnya

kening = kaning
muka = muha

aku bagi lgi contoh ayat

"sariknya aku nireng muhanya,kade em mate pruna rupaan"

maksudnya

"bencinya aku tengok muka dia,takla lawa sangat"

kalau ader yang tak phm dr gambar kat atas nun,blehla tanya.ewahh cam kelas tusyen plak .Next entry tentang nama2 sayuran plak ke @ bende2 ke @ ape2 je.Anda tentukan!!Dan kalau korang tahu bahasa lain leh share.korang wt entri cmni jgk @ lg best,kasi link nnt aku share kan kat entry aku link bahasa korang tu.kalau nk linkkan entry aku ni pun tak pe.i'm okay,nak blaja ape salahnya ye dak?tak le kene tipu dek kwn2.

sekian..

*motip entri : ramai orang banjar yg tak tahu ckp banjar tambah2 yg muda2 ni.takut nnt dilupakan bahasa tu ,sbg seorang yg berketurunan banjar aku berasa sgt sedey!!*

4 comments:

hida.hadi said...

aku suka dgr org ckp banjar-
cpt kikin ajar aku! :P

ekane said...

hida : okey..mari2 mai tusyen.ekekeke

Anonymous said...

arwah nenek aku selalu cakap " kancing ngi lelungkang" maksudnye tutup tingkap.

ekane said...

aha betul..mmg maksudnya yg tu.ehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back to Top